I2
MOVE LEONARDO
PARTNERSÉG PROJEKT |
I2
MOVE project:
LEONARDO
PARTNERSÉG PROJEKT
Egész
életen át tartó tanulás
program
Innovative
Interactive Modules in Vocational Education - Enhancing and
Disseminating
Innovation Through Interaction
(Újító
jellegű interaktív modulok
a szakmai képzésben-
Az innováció elősegítése
és
elterjesztése interaktív módon)
Projektazonosító:
HU-2010-Leo-PA-6026
Projekt
időtartama:
2010. december-2012. március.
A
PROJEKT
MOTIVÁCIÓJA:
A
motiváció az I2 MOVE projekt
végrehajtásához a résztvevő
iskolák
tanárainak tapasztalataiból
fakad. Először is a jelenlegi
nyelvtanulás
nékülözi a megfelelő
ösztönzést a diákok
közti
autentikus/hiteles
kommunikációhoz. Pusztán
csak
könyvekből tanulni a mai tanulók
számára ódivatú
és nem
vonzó. Különösen
a technikumokban(?)
várják
el a diákok, hogy a már
elsajátított tudást aktívan
alkalmazzák,
inkább mint hogy csak elméletet
tanuljanak. Továbbá az
utóbbi
évek
diákcsere programjainak
értékeléséből is
látszik, hogy a
külföldi szakmai
gyakorlatok újdonságokat és nagyon
hasznos
betekintést adott addig ismeretlen
területekre, de aztán a diákok
lendülete a
nyelvtanuláshoz erősen
alábbhagyott. Ezze szemben a nemzetek
közötti e-mailes diák projekt
például ösztönözte a
nyelvtanulást
és növelte a diákokban a
különböző
kultúrák
ismeretét (és elfogadását)
de nagyon
gyakran hiányoztak belőlük a szakmai
tantárgyak. Ennek
következtében az I2
MOVE projekt, ahogy itt már
felvázoltuk, tekinthető a nyelv-, a szakmai- és
az
interkulturális tanulás egy
integrált és ezért új
megközelítésének: A
diákokat arra bíztatjuk,
hogy oldjanak meg szakmai feladatokat együtt, angolul
kommunikálva e-mailen,
Skype-on, ICQ-n vagy más Internetes
csevegő programon
keresztül és
interaktívan tanuljanak más
kultúráról konkrét szakmai
szövegkörnyezetben/összefüggésben.
A
PROJEKT
ÖSSZEFOGLALÁSA:
A
fő célja a projektnek az, hogy
kidolgozzon több különböző,
tartalmat és
nyelvet integráló informatikai (és
kommunikációs) tanulási modult angolul
az
elektronika, fém- és
famegmunkálás
területén
tanulók/gyakornokoskodók
számára. Maguk
a modulok internet alapú tanulási platformok
és
elérhetők az iskolából és a
tanulók otthonából
is. A modulok
tartalmaznak szociális és technikai
feladatokat is.
A
projekt címe is az
együttműködést
tükrözi. A mozaikszó a címben
az jelzi, hogy a
résztvevők („I”) nemzeteken
átívelő párokban dolgoznak
(„I2”),
azért, hogy erősítsék, a
szakmai, kommunikációs és
szociális
készségeiket. A
„mozgásban”
( „ move” ) lenni itt azt jelenti, hogy
egy másik európai diákkal
együttműködve
kell egy kézzelfogható eredményű
projektet létrehozni, kivitelezni.
Az
első lépésben a tanulók megismerik
egymást és felfedezik egymás
kulturális
és regionális hátterét
azáltal
például,
hogy megtudakolják a partnerük
élettörténetét, csapatnevet
választanak stb. A
következő lépésben egy
kézzelfogható
(eredményű) technikai projektet
kiviteleznek, ami lehet egy kis gép vagy technikai
összetevők stb. adott időn
belül. A végső
szinten/lépésben
értékelniük kell a munkafolyamatukat
és bemutatni az eredményeket a
diáktársaiknak, oktatóiknak,
tanáraiknak
stb. és
kaphatnak projekt
bizonyítványt/tanúsítványt.
MEGCÉLZOTT
SZEMÉLYEK ÉS PROBLÉMÁK:
A
résztvevő tanulók eltérnek nyelvi
szintjük és tanult szakmájuk
alapján. Az
önkéntes tanulók
értékelése
után mindegyik iskolában
konzultációs
beszélgetés
során a diákoknak ajánlunk
potenciálisan
megfelelő partnereket a külföldi
iskolákban. A kiválasztott
konkrét
modul aztán lehet, hogy
kérdéseket vet fel azzal az iskolával,
a
régióval és az országgal
kapcsolatban,
ahol a partner él, és a megoldandó
szakmai feladat
előkészítésével kapcsolatos
kérdések is felmerülhetnek,
még azelőtt, hogy
elkezdenének rajta dolgozni. Ezen
kérdések megválaszolása a
munkanyelven ( angol
) történik.
A
PROJEKT ELŐKÉSZÍTÉSE:
Mivel
a projekt célja elég komplex, a
hatékony projekt
létrehozásához sok
együttműködés
szükséges. Először
is a
résztvevő tanároknak ismerniük kell a
többi
iskolát, tanárt, diákot, műhelyt,
felszerelést, régiót,
körzetet stb.
személyesen. Ezért
találkozókat
kell szervezni, ahol a partner iskolákból
érkező
küldöttek a három szakmai
terület (elektronika, fém- és
famegmunkálás) moduljain dolgoznak,
terveket készítenek.
Itt
a moderálás és a kreatív
csoportmódszer tűnik a legalkalmasabbnak, hogy megadja a
munkafolyamat
szerkezetét. Mi több, mindegyik
találkozó
házigazdájának
biztosítania kell a rendes fordítást
és a
kommunikációs folyamatokat,
például
azzal, hogy nyelvtanár is részt vesz a
folyamatban az
első
lépéstől. A
találkozó
végeztével a tanárcsapatok
folytathatják a
munkát a moduljaikon az Internet alapú
médián keresztül.
Munkanyelv: angol (dokumentációk)